• israel

חיפוש לפי קטגוריה

empty label

הרב אמיר נכטשטרן

חומר בנושא פדיון שבויים

הרב אמיר נכטשטרן

שאלה

שלום לכולם! אנחנו מעבירות "פעולה" ביום ראשון הבעל"ט בנושא פידיון שבויים. נשמח אם מישהו יוכל לחוות את דעתו , לתת לנו רעיונות ועצות ולשלוח את סיפורו של נחשון וקסמן לא ארוך.... אם מישהו מעוניין לשלוח שישלח בבקשה ל2 האימיילים. תודה רבה ושבת שלום! האימיילים שלנו: SHAYKE109@GMAIL.COM SHIRDRO@GMAIL.COM

תשובה

שלום וברכה, אני מעתיק תשובה של מו"ר הרב אליקים לבנון שליט"א, ראש הישיבה ורב הישוב אלון מורה: [שאלה:] מה דעת הרב בעניין עסקת השבויים? ואם רון ארד (או כל חייל אחר) היה כלול בעסקה? [תשובה:] א. המשנה, גיטין מה´ א´, אומרת: אין פודין את השבויים יתר על כדי דמיהן. מפני תיקון העולם. הרמב"ם בהלכות מתנות עניים ח, יב´ מבאר, שהסיבה היא שלא יהיו האויבים רודפים אחריהם לשבותם. בגמרא יש טעם נוסף, משום דוחקא דציבורא, כלומר, שלא להטיל עול כבד על הצבור. אלא, שלפי טעם זה, אם יש קרוב משפחה עשיר במוכן לפדות, מותר. אך הרמב"ם נוקט כטעם השני בגמרא, שלא להרגיל את האויבים לקחת שבויים, ולפי טעם זה, גם אם יש קרוב משפחה עשיר, אסור לפדות יתר על דמיהן. כך כותב הרדב"ז על הרמב"ם, ומזכיר, שהרמב"ם פוסק שגם לבעל אסור לפדות את אשתו ביתר על דמיה (אישות יד, יט´). גם השו"ע, י"ד רנב´ ד´ מביא את לשון הרמב"ם, אך הש"ק ס"ק ד´ מציין, שהב"ח חולק על הרמב"ם והשו"ע, ופוסק שמותר לאדם לפדות את קרוביו גם ביתר על דמיהן. לדעת הב"ח אין הכרעה בין שני הנימוקים בגמרא, ולכן אפשר לנהוג בנימוק, שהאיסור הוא משום דוחקא דציבורא. ואם קרוב משפחה פודה את קרובו, ואין דוחקא דציבורא, מותר גם ביתר על דמיו. יש לציין שהפתחי תשובה ס"ק ד´ מביא דעות, שאפילו אם השבוי נמצא במצב של סכנת נפשות, אין פודין אותו יתר על דמיו. ב. עסקאות עם מחבלים הוכחו לא פעם, כמביאות רק נזק והרג. המחבלים רואים בעסקאות הללו נצחון גדול על ישראל, שתמורת שבוי אחד, ישראל משחררת מאות אלפי שבויים אחרים, וזה ודאי נחשב "יתר על דמיהן". הם שואבים עידוד מעסקאות כאלה, ושוב שולחים את אנשיהם לחבל, ולרצוח, והתוצאה, שפיכות דמים נוראה. ג. לכן, כל עיסקא כזו, ולא משנה מי המשתחרר, פסולה. בברכה אמיר

התשובה נכונה ליום נתינתה

מומלצים